Snohetta-2Jeg vil si at det er blitt en tradisjon i Asker Rotary klubb å få til noen spektakulære fjellturer årlig. Denne organiseringen opplever jeg som fantastisk og vi i klubben gir en opplevelse for livet til ungdommene på bofellesskapene i Asker.

I år ble det Snøhetta. Takket være Anders`s organisering ble denne turen vellykket. Vi i Internasjonal komité i klubben hadde peismøte og dermed satte vi i gang med å organisere. Etter noen møter med bofellesskapene og ungdommene klarte vi å få til 14 ungdommer som hadde lyst til å bestige enda et fjell i Norge.
Vi informerte ungdommene godt og siste møtet ble holdt i den 12. juni på kulturhuset og alle fikk den informasjonen de trengte, samt at vi informerte ledelsen ved bofellesskapene om opplegget. Alle hadde noen forventninger til hverandre. Jeg som ansvarlig prøvde å være tydelig og formidle at turen skal være en hyggelig sosial opplevelse slik at ungdommene skal kose seg, samt at Asker Rotary føler at vi virkelig bidrar med noe til bofellesskapene.

Sammensetningen av gruppen var det ikke noe særlig annerledes enn ifjor. De fleste ungdommene kommer fra Afghanistan.

Den 10. august møte 14 ungdommer klare til å ta toget fra Asker stasjon via Oslo S og videre mot Hjerkinn. På stasjonen fikk jeg bekreftet to fravær. Dette ble da rapportert til leder ved bofellesskapene. Videre hadde vi tre personer til fra personalet som ble rekruttert og ble med på turen for å hjelpe til, samt jeg og Tore Skedsmo fra Asker Rotary Klubb.

Vi planla at turen skulle vare fra fredag til søndag. Etter en behagelig togreise ankom vi Hjerkinn stasjon og der tok vi bussen videre til Hageseter hytta. En nydelig og koselig hytte med meget flotte og serviceinnstilte bestyrere og nydelig mat.
Ved ankomst Hageseter ventet herr og frue Hammer på oss. Vi fordelte rom og personer slik at alle følte seg komfortabelt med i sitt rede. Etter at alle haade fått instalert seg på rommene samlet vi oss til middag og vi spiste i suten hvor det ble en litt koselig og gammeldags stemning. Denne kvelden la vi oss, eller i hvertfall de fleste av oss rundt klokken 23. Lørdag var den store dagen og alle skulle opp klokken 0700 og spise frokost og lage seg niste og ha kaffe eller te i termosen sin.

Da vi sto opp denne lørdagen den 11. august var det en nydelig dag over Dovre fjell. Solen skinte og det var varmt i luften. Etter hvert begynte alle å komme til og frokosten ble inntatt og vi skulle ta bussen klokken 0830 til Snøheim hytten.

Jeg må nesten bemerke at denne helgen var interessen enorm for turer siden det var månedens beste helg med en fantastisk vær.

Bussen ankom til Hageseter hytten og vi gikk om bord og bussen begynte å kjøre gjennom et landskap hvor vi kunne se at forvaret hadde satt sitt preg der, men bevart det flotte området. Etter litt over 30 minutters buss tur ankom vi til en moderne hytte som DN har igjen fått av forsvarbygg etter mange år. Folk strømmet til. Jeg pratet med barn fra 8 år til besteforeldre som var godt over 80 år.Snohetta-1

Før vi begynte turen gjennom et flott landskap samlet vi «troppene» igjen og gjentok at vi ønsket å gå sammen oppover fjellet.
Jeg og Tore ledet an og vi hadde god støtte fra bo fellesskapenes personale. Anders og fruen gikk sammen med oss halvveis. Vi fortsatte turen og prøvde å holde alle samlet. Noen ble utålmodige og gikk helt til toppen fra halve turen oppover.
Selve turen gikk skadefritt selv om det var store steiner og man måtte noen steder klatre gjennom de store steiner. Da vi kom til toppen samlet vi oss og tok bilder. Vi drakk kaffe og tok oss litt mat fra nistepakkene. Solen var sterk og været var bare nydelig. Landskapet var stedvis dekket med snø. Rent vann var det ikke mangel på. Det var bare å forsyne seg. Alle var enig i at ingen ting kunne slå denne dagen.

Vel på toppen gikk vi nedover og da vi ankom Snøheim hytten ankom bussene som tok oss ned til Hageseter hytten og der ventet en flott og smakfull middag på oss.

Etter middagen fikk vi oss finalen i håndball der bestyrer satte en tv i stuen og det ble enda en koseligere kveld med masse rop og glede da Norge tok gull.

Dagen etter var det varmere. Vi sto opp tidlig og spiste en deilig frokost og fik lov selvfølgelig til å sove lit lenger. Vi pakket og gjorde oss klare til å gå pilegrims-stien siden den gikk forbi Hageseter hytten. Denne turen var også en fantastisk tur og ungdommene fikk seg et dukkert i innsjøen som vi gikk forbi. Etterhvert kom vi oss til Hjerkinn stasjon og ventet på togSnohetta-3et til Oslo.
Denne togturen var den mest behagelige turen vi hadde hatt noen gang. Vel hjemme sen på kvelden hilste alle på alle og alle ga uttrykk for at alle hadde hatt en flott og nydelig tur.

Asker Rotary ønsker at ungdommene skal oppleve Norge. Gjennom slike turer klarer man å bygge relasjoner, vennskap og toleranse og se på det flotte landskapet og oppleve norsk kultur og natur. Vi ønsker også at ungdommene skal føle økt modning siden de fleste om ikke lenge vil bo for seg selv. Samtidig at man har innblikk i normer og regler i det norske samfunnet slik at overgangen til det vanlige livet skal bli smidigere.

Vi håper og tror at vi har klart dette gjennom flere turer med ungdommene fra bofellesskapene i Asker.

Skrevet av
Blerim Gjoni