Noen av deltakerne beundrer utsikten fra toppen. Foto: B. Bergseth

Intensjonene bak de årlige turene er å presentere norsk natur og kultur, samt fremme kameratskap blant ungdommene. Tidligere turer har besøkt både Snøhetta, Besseggen og Rallarvegen.

I år startet opplegget med en spennende innføring i arbeiderhistorien og tungtvannssabotasjen ved Vemork-museet, før deltakerne ble fraktet i buss til utgangspunktet for topp-turen.

Syv beboere og tre ledere fra bofellesskapet samt tre fra Rotaryklubben deltok i ekspedisjonen. Løypa opp, var kanskje i letteste laget for noen av de spreke ungdommene. Toppen ble nådd på under to timer. Turen falt sammen med Gausta-dagene, og det ble etterhvert ganske folksomt på toppen. Asylsøkerne fikk oppleve både folkeviser og litt underholdning mens matpakkene ble åpnet i den friske høstluften.

Den fantastiske utsikten inspirerte til prat og kontakt med nye venner blant ungdommene. Årets tur var en dagstur. Tidligere turer har hatt innlagt overnatting, men allerede på hjemveien kunne vi se at nye kontakter blomstret.

Ungdommene var oppfordret til å skrive en rapport etter turen. De to beste blir premiert. Alle var «kjempe fornøyde» med turen., en var sikker på at han så halve Norge der oppe «men det var litt kaldt».

Turen ga absolutt mersmak. Etter reaksjonene fra deltakerne, ser det ut som vi har mange potensielle fjellfolk i gruppen.