Gode rotaryvenner

Mange gjester hadde funnet veien til mandagsmøtet vårt denne gangen. De fikk høre en velformulert og opplagt Maria Amelie fortelle om hvordan det var å være ulovlig norsk. Hun fortalte den dramatiske forhistorien til at hun og familien hennes kom til Norge fra Kaukasus via Finland, og om hvordan det er å søke asyl og være i asylmottak. Det siste innebærer å sette livet på vent, men Maria fikk anledning til å fullføre videregående skole og masterprogrammet på NTNU, fordi utdanningsinstitusjoner ikke la avgjørende vekt på hennes rettslige status.  Lex Amelie la til rette for at personer som har godkjent utdanning og et jobbtilbud som er relevant for utdanningen kan får opphold i landet. Teknisk ukeblad tilbød henne en jobb og 4 år etter jobber fremdeles Amelie der. Det var tankevekkende å høre om et liv hvor vanlige rettigheter som å kunne søke legehjelp, få skattekort og jobb eller til og med kunne få sine foreldre begravet hvis de dør, er uoppnåelige.

Johnny fortalte om at det nå er en høringsrunde om generell bevæpning av politiet. Han mente at dersom politiet alltid er bevæpnet vil det medføre større usikkerhet ved oppbevaring av våpen, flere skyteepisoder og flere skadde / døde. Norge er unntakslandet i dette spørsmålet og det blir spennende å se på utfallet av denne høringen.

Mandag 26. januar  møtes vi på Yrkesmessen på Asker videregående skole senest 17.30. Ordføreren skal åpne arrangementet og vi ønsker at alle skal være på plass før dette.

Velkommen til den 52 yrkesmessen i klubben!