I mandagens møte fikk vi et bilde av den sammensatte situasjonen i Kurdistan, et fjellrikt landområde i og mellom landene Syria, Iran, Irak og Tyrkia. Det bor mellom 25 og 30 millioner kurdere i hele området som betegnes som Kurdistan, og  mellom 8 og 15 % av innbyggerne i Tyrkia, Irak og Syria regnes å være kurdere. Oljeforekomstene gjør området til et krigsmål, og oljeøkonomieKurdish-inhabited_area_by_CIA_(1992)n bidrar til større ulikhet mellom grupper i samfunnet. Kurdiske styrker har deltatt i kampen mot IS, og i et større perspektiv har denne innsatsen blitt verdsatt av de mange nasjonene som også er opptatt av å bekjempe denne bevegelsen. Takk til Balén Javed Jousef som fortalte engasjert fra sitt hjemland.

I forbindelse med 110 års markeringen av Rotary på mandag er det svært oppmuntrende at man nå mener at forekomsten av polio har blitt redusert med 99 % siden Rotary begynte sin innsats mot sykdommen for 30 år siden. Det er et fantastisk bidrag til forbedring av verdens helse, selv om vi vet at den siste prosenten er den som er mest vanskelig å bekjempe. De siste ukene har det kommet frem at noen er motstandere av at alle barn skal bli vaksinert mot barnesykdommer som inngår i det faste vaksinasjonsprogrammet. Når flere lar være å vaksinere barna medfører det økt risiko for at mange flere får disse sykdommer med påfølgende komplikasjoner og senvirkninger. La oss bruke den kommende jubileumsuken til å fremsnakke innsatsen for å bekjempe polio og Rotary! Gratulerer med 110 årsdagen!

På mandag blir det film om Asker! Garantert interessant for rotarianere som er glade i lokalsamfunnet! Vi sees!

Tone