Mandag 5.mars 2018 arrangerte Asker Rotary Klubb vinaften i Ivar Lindstads hyggelige lokaler på Torstad gård.

Slik gikk det til:

Velkomstdrikk – Pizzolato Prosecco Brut sprudlevann fra Veneto Italia.  En type musserende vin som virkelig har fått vind i seilene de siste årene.  Denne er Vinmonopolet i Askers bestselger av Proseccoer – ikke minst pga prisen på 140 kroner.

Hovedtema for årets vinsmaking var Chianti Classico viner fra Toscana sentralt i Italia. Dette markerte område har gått fra å lage utskjelte og kritiserte røde viner til viner med stil og karakter, spesielt etter de siste regel-endringene i 1995.  Chianti Classico er det sentrale og presumtivt den beste av i alt 7 regulerte områder i Toscana.  Mange vil kanskje huske Chianti Ruffina flaskene kledd i bast og med et studentiøst rødt stearinlys i.

Toscana, området grovt sagt mellom Firenze og Siena, var det område (opprinnelig etruskisk – etruria, etruskia, truskiana, toscana) som romerne anså som det flotteste og mest tiltrekkende av natur- og kulturlandskaper.  Vindyrking var en del av dette.  Vi må regne med at Chianti’s hoveddrue Sangiovese har røtter tilbake til romertiden.

Navnet Sangiovese, som betyr Jupiters blod, dukker opp i kildene på 1500-tallet.  Senere tids DNA forskning viser at den er en krysning av Ciliegiolo og en obskur drue fra Italias hæl.  Cilegiolo finnes stadig vekk.  Om krysningen fant sted i Toscana eller i Syd-Italia vet man ikke.  Det finnes idag mange kloner av Sangiovese over hele Italia,

som er landets mest utbredte vindrue.  I Montalcino heter den samme druen Brunello, og er høyt anerkjent (og dyr). Det er den senere tids tilpasning, både i valg av klone, til vinmarkene, og i produksjonen som har gjort at kvaliteten på Sangiovese vin i dag er bedre enn (kanskje) noensinne.

I dag er reglene slik at en Chianti Classico må inneholde minimum 80% Sangiovese, mens man står fritt mht øvrige druer.  Området har som symbolmerke en svart hane – gallo nero – som har en folkloristisk humoristisk historie knyttet til seg.  Under de århundre lange stridighetene mellom Firenze og Siena i Middelalderen var det et kløktig hode som foreslo en løsning på krigen:  Hver av byene skulle plukke ut sin beste rytter, som ved hanegal skulle ri ut så fort som mulig i retning av rivalen.  Der hvor rytterne møttes, skulle danne grensen for det som tilhørte Firenze og det som tilhørte Siena (et sted midt i dagens Chianti Classico).  Men Florentinere jukset ved at de sultforet sin utvalgte (sorte) hane slik at han gol mye tidligere enn vanlig.  Og da rytterne møttes var det bare noen kilometer nord for Siena – og følgelig er en florentinske innflytelsen i området større….

Nok til av Medici familien også fikk mye å si for utviklingen av vin i Chianti Classico, med organisering, valg av druer, tollsatser osv.  Denne familien var kanskje verdens mest innflytelsesrike familie – med styring over pavestaten, over resten av Italia og til og med over Frankrike en periode (Bartolomeusnatten i 1572 for eksempel)

Vi smakte tre røde Chianti Classico viner, i utgangspunktet uten for stor forskjell i antatt kvalitet eller pris, eller i bedømmelse av Vinmonopolet og andre.

Altadonna 2014

Som vi begynte med er 90% Sangiovise og 10% Merlot.  Vinen kommer fra Chioccolli familien i Gaiola, en landsby sydøst for Radda.

Vinen var myk uten for mye syre eller garvesyre, fruktig og med hint av urter.  Kan drikkes uten mat til.  Har fått 89 poeng i snitt i såkalte Parker-points, eller 3-4 av maks. 5 stjerner.  Kroner 152 på polet.

Quercia al Poggio 2015

En vin fra Barberino Val Elsa sydvest fra Firenze, av familien Rossi som også driver Agroturismo (du kan bo der).  Har drevet organisk siden 1997. 80% Sangiovese, 5% Ciliegiolo, 5% Canaiolo nero, 5% Colorino. All innhøsting er manuell.

Tanniner, plommer, nøtter.  Fruktig med bitt i.  En mer typisk matvin.  Lagres på eikefat og flaske i to år før den slippes.

Får 85 poeng av ’ekspertene’ – eller 3 av fem stjerner.  200 kroner.

Felsina Berardenga 2015

Fra Castelnuovo Berardenga, øst-sydøst for Siena (nær Montalcino), drives av Poggiali familien, fra 1967.

100% Sangiovese, fra vinmarker i 300-350 meters høyde, vestlig vendt.

Polets bestselger av Chiantiene, ikke minst pga prisen på 170 kroner.  Er en vinner, en slags syntese av de to foregående vinene vi smakte, og en favoritt blant mange av deltakerne.

God frukt og balanserte syrer med andre urte-aktige aromaer. Får 89 Parker-poeng, eller 3 av 5 stjerner.  Ved en feiltakelse hadde tre flasker (av i alt 12 kjøpt inn) kommet som Riserva – som innebærer lengre lagring, og kanskje ’ufrivillig’ mental oppgradering?

Etter smakingen ble det servert mye god ost til vinene – ’and a splendid time was guaranteed for all’.

Asker, 12.mars 2018 Glenn Gabrielsen