Av søknadene til RYLA som kom Vinnergruppeninn til Asker Rotary i 2014,ble ble to kandidater valgt og sendt på årets konferanse, arrangert av Raukvin. Disse var: Balèn Jawad og Ulrikke Hegnar Von Ubisch. Tilbakemeldingen fra begge var overveldende positivt og begge vil anbefale det sterkt til andre.

Ulrikke har skrevet et referat som følger.

RYLA 2014 på Vettre i Asker

Vi var ca. 50 deltakere på årets RYLA seminar som i år ble arrangert av Raukvin Rotaryklubb.

Før oppmøte var jeg, og mange andre, spente på hva som ventet oss. Vi hadde fått et program, men vi visste lite om hvordan det skulle bli og hvem de andre deltakerne skulle være. Ingen av deltakerne visste hvem de andre deltakerne var på forhånd.

Vi ble tatt godt i mot på Vettre hvor vi først hadde innsjekking. Jeg ble plassert på rom med en hyggelig jente fra Rollag kommune som studerte by- og landskapsutvikling på Ås. Vi skulle få mange gode samtaler sammen, blant annet om kommune sammenslåing og distriktspolitikk.

Torsdag var lagt opp med en introduksjon av Rotary og hvordan organisasjonen fungerer, samt en kort innføring i noen av de viktigste områdene Rotary engasjerer seg i. Deretter hadde vi et veldig engasjerende foredrag av Randi Skaug. Hun tok oss med storm! Hun viste oss hvordan man setter seg mål og hvordan man når dem gjennom å være konstruktiv, men frem for alt positiv og si «ja!». Hun viste oss hvordan man skal bruke store og små positive hendelser til å psyke seg selv opp for slik å bygge selvtilliten som kreves.

Fredag var en lang og intensiv dag, med foredrag og work-shops fra kl. 08.00 – 20.00. Det var interessante foredrag om ledelse og ledelse-psykologi. Vi hadde også foredrag om kreativ idéprosess – teknikker for å komme på gode ideer. Dagen avsluttet med at vi ble satt i grupper og fikk en oppgave om å presentere en forretningsidé. Det skulle være et nytt produkt eller tjeneste som skulle legges frem dagen etter, og hvor en vinner skulle kåres. Vi hadde mange forskjellige ideer på vår gruppe, men endte opp med ideen om en voldtektsalarm designet som et pent sølvarmbånd, med integrert gps for sporing. Vårt produkt representerte en løsning for problemet med dagens sikkerhetsalarmer, nemlig at du ikke får tak i den raskt nok (enten ved at den ligger nederst i en rotete veske, eller at du rett og slett har glemt å ta den med). Vår analyse konkluderte med at dagens alarmer ikke tilbyr reel sikkerhet, men at vårt armbånd med gps gjorde det da du har det på deg til enhver tid, i tillegg til at ved utløsning av alarm ble gps signaler sendt ut slik at nødetater har en konkret lokasjon.RYLA gruppe

Lørdag var det nye foredrag og ferdigstillelse av forretningsidéen. På ettermiddagen skulle alle gruppene legge frem sine idéer, og en vinner skulle kåres. Det var spennende å høres de andre gruppenes forslag, som var alt fra bestilling- og betalingsapper, privat aldershjem, elektronisk blindestokk, nødapp for syke og mye annet.  Vår gruppe kunne derimot innkassere seieren for beste forretningsidé og fikk en flaske musserende i premie. Kvelden ble avsluttet med festmiddag hvor to av deltakerne, ungdomspolitikere fra hver sin side av det politiske spekteret, holdt to fine taler. Det var også en fin «takk for maten» tale av en deltaker som var tydelig inspirert av Randi Skaug, og som trosset sjenansen og holdt tale for første gang.

Kort oppsummert så hadde jeg veldig lærerik helg. Jeg ble kjent med mange nye mennesker fra mange ulike bakgrunner. Mange av foredragene var veldig inspirerende og jeg har forsøkt i tiden etter å følge de rådene som ble gitt. Jeg merker at jeg i større grad sier «ja» til de utfordringene som kommer, og at jeg er flinkere til å fokusere på det positive. Har gjennom min jobb også fått nytte av arbeidspsykologien som vi fikk innføring i.

Jeg fikk også nyte godt av det å jobbe med andre mennesker enn det jeg gjør til vanlig. Gruppene var godt sammensatt, både med tanke på alder, kjønn og bakgrunn. Var gøy å erfare at jeg på 26 samarbeidet godt med en gutt på 16, selv om jeg ærlig må innrømme at jeg var skeptisk i utgangspunktet. Når det er sagt så tror jeg likevel at de eldre deltakerne fikk mer ut av kurset enn de yngste, så for fremtiden kan man kanskje vurdere å sette aldersgrensen opp til 18 år. Med tanke på relevante kandidater for neste års seminar, så tror jeg studenter eller personer med jobberfaring vil få mest glede av seminaret, samtidig som de ofte har mest å bidra med overfor andre deltakere.

Jeg vil absolutt anbefale dette kurset til alle! Både av faglige og sosiale grunner. Min oppfatning var at samtlige deltakere på kurset var like fornøyd som meg selv, og et samtaleemne som gikk igjen blant deltakerne var «hvorfor har man ikke hørt om dette tidligere?» og «hvorfor er ikke dette mer kjent?»

Vil avslutte med å takke så mye for at jeg fikk lov til å bli med – det var berikende!

Beste hilsen,

Ulrikke Hegnar von Ubischetter middagFremføringFremføring 2