Kjære Rotary medlemmer,

Enda et spennende Rotary møte.
Fødselsdager denne uken: Bård Bergseth 10.10, Arne Hanserud 11.10 og Leiv Magne 15.10
Klubbsaker: Rotary seminar den 27.10.2016 kl. 18:00 på Holmen Fjordhotell, informasjon er sendt til hver enkelt på mail.

3 minutter ved Sverre O.Lien
Marienn Moen, fordragsholder fra Norsk Romsenter.
Dagens Askersted «Bringebærkollen»

Sverre holdt et opplysende foredrag om mat svinn i verden, hvor det kastes/ forderves over 1 milliard tonn mat i året på verdensbasis. Lyspunktene er at det det er langt færre som sulter i verden i dag enn for 10 år siden. Mat næringen er også blitt lang mer bevisste, og matsentralen i Oslo mottar mat fra butikker og restauranter som er gått ut på «best før» dato, men som er fullt spiselige. Dette deles ut til trengende i byen.

Marianne Moen fra Norsk Romsenter hold et engasjerende og meget interessant foredrag om Norges deltakelse i romfartsindustrien og i ESA. Norge ble en romfarts nasjon i august 1962, da ble den første raketten sendt opp fra Andøya
Space Center. Høyteknologi industrien produserer varer for over 10 mill i året for romfartsindustrien, de eksporterer til og med ti Kina. Utrolig spennende å lære om hvordan norsk industri kan hevde seg på det høyteknologiske markedet.
Norge deltar i Copernicus prosjektet, som skal overvåke og samle inn data for miljø på alle plan.
Videre er nedlasting av signaler fra satellitter på Svalbard en stor industri.

Dere som ikke var der gikk glipp av et utrolig interessant foredrag.

Neste mandag; 3 min ved Ivar, og foredrag om «Cold fusion», dette er løsning på verdens energiforsyning dersom de knekker koden!

Dagens hoppbakke lå med ovarrenn fra Asker gårdene og ned mot jernbane linja.