Av Bjørn Tangnes

Rotary medlemmer,

Inngående var vikar for Per (en liten feretur).
Fødselsdag denne uken: Tore Sigernes 28.10.
Klubbsaker: Ikke glem påmeldingen til Rakfiskaftenen 21.11.2016.

Tre minutter skulle vært ved Anders Mørdre, men i hans feriefravær, benyttet Per kasserer og regnskapsfører anledningen til å gjennomgå årsregnskapet 2015/2016. Dette ble utdelt til de fremmøtte medlemmene og viste et overskudd på kr. 15379,-
Emeritusprofessor (pensjonert professor) ved OUS Ullevål og UIO Institutt for klinisk medisin Knut Gjesdal, var kveldens foredragsholder.
Dagens Askersted «Herkilbakken». En hoppbakke langs veien opp mot Tveter iht. Hans Ellef.

Pensjonert professor Knut Gjesdal kalte sitt foredrag «Atrieflimmer (AF) en moderne folkesykdom». Knut som er medlem i Nesbru Rotaryklubb, har skrevet flere titalls artikler om dette i de aller mest kjente legetidsskriftene. På en meget ryddig, klar og godt illustrert måte, fikk vi innblikk i hva AF er, risikofaktorer, utbredelse og medisinering. Knut definerte AF som elektrisk kaos i forkamrene som gir uregelmessig puls. To prosent av alle og 10 % av 75-årngene rammes av dette. Menn får AF 10 år før kvinnene, mens sistnevnte plages mest og får mest komplikasjoner.

Ytterligere en glimrende foredragskveld i Asker Rotaryklubb.

Neste mandag; 3 min ved Jonny. Foredraget Etikk på arbeidsplassen ved NHO utgår. Blerim benytter derfor anledningen til oppdatere oss om Vannprosjektet.