Kjære gode Rotary venner. I dette innlegget vil jeg beklage for at jeg måtte forlate møtet i all hast sist mandag. Det var sterke grunner til at jeg måtte dra. Så jeg beklager til alle dere. Samtidig kan jeg si at foredraget med kommune direktør Lars Bjerke er alltid interessante og jeg tror at direktøren har visst tydelige og god lederskap med å lede Asker i mange år og sammenslåingen med Røyken og Hurum til til nye stor kommune. Takket være programkomiteen for et godt program for uken før det fikk vi høre fra politisk perspektiv og selve ordføreren under Intercity møtet og sist mandag var det fra et byråkratisk perspektiv og utfordringene som vår kommune møter. Men en ting kan vi fastslå og det er nemlig at både administrasjonen og lokalpolitikerne har gjort kloke valg og vi er en av Norges beste kommuner.

Denne mandagen kommer Siv Hallgren. Hun er en norsk advokat. Hun har siden 2017 vært leder for Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker. Det blir spennende å høre foredraget hennes og det arbeidet som gjøres i kommisjonen. Jonny vil presentere foredragsholderen for oss. Jonny informerer oss om blant annet at kommisjonens arbeid er sentral i de straffesaker som er blitt gjenopptatt den senere tiden, der ny etterforskning er iverksatt. Derfor håper vi at mange møter opp og tar gjerne med potensielle Rotary medlemmer eller andre gjester som kan ha glede av foredraget av Hallgren.

Helt til slutt vil jeg informere om at jeg ble kontaktet av Anna Göransson som er medlem i Åre Rotary Klubb i Sverige. Hun er i Asker i disse dager og ønsker å besøke oss. Jeg har gledelig ønsket Anna velkommen til oss.

Vel møtt til et spennende og interessant møte.

Blerim Gjoni

President