Kjære Rotary venner. Dette møtet faller å en vinterferieuke i vår landsdel. Men foredraget blir meget interessant. Christian Kavli skal snakke om Gamification og om spill laget for å engasjere og om den kan brukes for å lære bort fag og adferd til ansatte? Dette blir kjempespennende tema. Jeg prøvde å lese meg opp på nettet om dette temaet som forklares følgende. Gamification / spillifisering er et begrep som brukes til å forklare digitale brukeropplevelser med elementer og mekanismer fra spill i seg. Spillbasert læring er et begrep vi bruker når vi lager læring med spillmekanismer. Og JA, jeg gleder meg og håper mange kan møte opp.

Men tilbake til sist mandags foredrag. Da var Michael Tetzchner som gjestet oss. Michael Tetzchner og familie legges merke til i norsk lokal, nasjonal og internasjonal politikk. Han er advokat og tidligere stortingsrepresentant og byrådsleder i Oslo. Tetzchner ble født i København. Han ble foreldreløs som barn og flyttet med sine eldre søsken til besteforeldrene på Smestad i Oslo. Besteforeldrene hadde flyttet fra Danmark på grunn av bestefarens forretningsvirksomhet i Norge. Navnet Tetzschner (som også har vært skrevet Tetschner og i nyere tid Tetzchner av noen familiemedlemmer) er tysk og betyr «fra Tetschen», en by som i dag heter Děčín og ligger i Tsjekkia. Navneleddet von skal i denne sammenhengen forstås som at familien hadde en forfar som kom fra denne byen, og det er ikke kjent noe adelskap for familien. Familien innvandret fra Sachsen i Tyskland til Danmark en gang på 1800-tallet.I Danmark kalte familien seg bare Tetzschner, og navneleddet «von» ble først tatt på 1900-tallet.

Han er yngre bror av utviklingspsykologen Stephen von Tetzchner og onkel til Opera-grunnlegger Jon Stephenson von Tetzchner. Michael Tetzschner har vært styremedlem i Opera Software. Han er gift med Kristin Clemet. Datteren Jenny Clemet von Tetzschner er fra januar 2019 politisk rådgiver i Erna Solbergs regjering. Hun er medlem av Oslo bystyre fra 2015. Michael Tetzchner takket ja til å komme til Asker Rotary og snakke om hybrid krigføring som er en trussel for Norge. Han har mye erfaring og besitter kunnskap etter sin mangeårige verv i Stortinget og ikke minst som nesteleder i Utenriks -og forsvarskomiteen samt den Utvidede utenriks -og forsvarskomiteen fra 2017 til 2021.

Med en oppfordring om et godt oppmøte på mandag ber jeg om at dere kan gjerne ta med gjester.

3 – min blir ved Robert Frantzen.

Vi sees på mandag.